onsdoen-afrika.reismee.nl

Voorbereiding

In 2003 heeft John 45 dagen een georganiseerde reis gemaakt door Zuid-Afrika en toen hij daar op een campsite een 4×4 overland wagen zag staan mét Nederlands kenteken dacht hij “what the F***” zijn die Nederlanders helemaal vanuit Nederland hierheen komen rijden?! dat wil ik ook!!!

Zo is het begonnen en heeft hij mijvolledig meegenomen in de droom ooit zelf zo’n reis te gaan maken en nu gaat het toch echt gebeuren. In de vroege ochtend van maandag 31 oktober 2011 vertrekken we richting Afrika…

Wij hebben een jaar de tijd (gehad) voor onze voorbereidingen en die hadden we ook hard nodig. Het scheelde aanzienlijk dat onze auto al volledig was omgebouwd want als wij dat zelf hadden moeten doen, hadden we wel langer dan 1 jaar nodig gehad. Er komt een heleboel bij zo’n reis kijken en het is vooral een kwestie van inlezen, inlezen en nog eens inlezen. Veel van de benodigde info hebben wij weer van andere reizigers overgenomen, zoals hoe/wat doe je met je baan en wat zijn de consequenties van je baan opzeggen of het nemen van onbetaald verlof, wat doe je met je huis, welke apparatuurheb je nodig, welke inentingen moet je halen, welke verzekeringen heb je nodig, etc.

Wij proberen óók van alle voorbereidingen ENORMte genieten, want de voorpret kan minstens net zo leuk zijn als de reis zelf!!

De auto

Aanschaf
Al enige tijd waren wij op het internet op zoek naar een geschikte 4×4 voor onze reis.
Net als bij velen viel ons oog als eerste op een Landrover Defender, helaas bleek de Defender qua budget toch wat te hoog gegrepen voor ons. Maar na heel wat uren speuren op marktplaats kwam daarin september 2010 deze volledig overland-uitgeruste Landrover Discovery 300 tdi, 3-deurs uit 1999 voorbij.

Met dank aan Arjen & Inge van www.houdoe-overland.nl die met deze Landrover 15 maanden door Afrika hebben gereisd. Zij hebben de auto zelfstandig omgebouwd tot wat hij nu is.

Uitrusting
- Hannibal daktent 2,40×1,40 mtr
- Hannibal jumbo kit met ondertent
- Coleman 3 pits benzinefornuis
- Waeco CF-50 compressie koelbox, 41 liter koeling en een 8 liter vershoudvak
- 70 Liter rvs watertank
- Ultra carb waterzuivering systeem
- Binnenverlichting
- Binneninrichting bestaande uit diversen opbergkasten
- Extra diesel tanks onder de auto, 2x 35 liter

- revisie startmotor en dynam0
- vervangen schokbrekers
- verhelpen speling stuurkogel
- lekkage tussenbak verholpen
- lassen scheurtje ophanging schokbreker achter
- airco gereinigd
- div. slangetjes vernieuwd
- vervangen vacuumpomp

John heeft een aantal dagen meegelopen in de garage en mee kunnen sleutelen, wat heel nuttig was.
Ook hebben wij een goede deal weten te sluiten met de garage voor wat betreft reserve-onderdelen.

Hannibal daktent

De daktent hebben we laten repareren. De rits van de beschermhoes die om de daktent zit was namelijk behoorlijk aan vervanging toe. De rits is vervangen door een klittenbandsysteem. Dit om te voorkomen dat we straks weer met een kapotte rits zitten.

De papierwinkel

Zorgverzekering & reisverzekering
Wij hebben gekozen voor de doorlopende reisverzekering incl. de Lang in het buitenlandverzekering van de ABN AMRO. Deze heeft zo goed als dezelfde dekkingen als de wat meer bekende verzekeringen van bijv. Joho Insurances, maar is een stuk goedkoper. Met een lang in het buitenlandverzekering ben je verzekerd tegen verlies en diefstal van je bagage en van repatriëring uit het buitenland. Tevens als er onvoorziene vertraging ontstaat, bijvoorbeeld door ziekte of een ongeval? Dan wordt je verzekering kosteloos verlengd.

Niet alle zorgverzekeringen dekken medische kosten in het buitenland, of ze bieden maar dekking voor een beperkte periode of tot een maximum. Indien de zorgverzekering vergoedt tot het Nederlands tarief betekent dit dat als je medische kosten in het buitenland hoger uitvallen dan de kosten voor een soortgelijke behandeling in Nederland, je niet alle kosten vergoed krijgt. Je moet dan zelf het verschil betalen. Met een reisverzekering kun je je aanvullend verzekeren voor medische kosten in het buitenland waardoor dit tot kostprijs (dus de daadwerkelijke kosten) verzekerd is. Daarnaast dekt een zorgverzekering zaken als bagage, ongevallen, aansprakelijkheid, rechtsbijstand en buitengewone kosten in het buitenland niet. Dit kan wel worden verzekerd met een reisverzekering.

Zakenpaspoort
Een zakenpaspoort is hetzelfde als een ‘standaard’ paspoort. Het enige verschil is dat er in een zakenpaspoort meer visumbladen zitten en dat is wel zo handig als je naar Afrika gaat, gezien het aantal landen die je door moet en de daarbij behorende stempels. Het zakenpaspoortbevat 64 bladzijden in plaats van 32 en isduurder dan een gewoon paspoort. Een zakenpaspoort kostzo’n€ 56,90.

CarnetdePassage
Een carnet de passage is een internationaal douanedocument, een zogenaamd paspoort voor je auto en wordt meestal uitgegeven voor de duur van één jaar. Het Carnet is een garantie voor de overheid van een land dat een motorvoertuig weer uitgevoerd wordt binnen de geldigheidsduur en dat als het motorvoertuig niet uitgevoerd kan worden (door bijvoorbeeld onherstelbare schade of diefstal) de verschuldigde invoerrechten en bijkomende belastingen betaald worden.

Tot een aantal jaar geleden kon je dit carnet nog aanvragen bij de ANWB, maar zij bieden deze service niet meer en verwijzen je naar de Duitse ANWB, de ADAC (ziewww.adac.de).

Voor de aanvraag van het Carnet moet je 5000 euro borg overmaken naar de Adac of een bankgarantie over dit bedrag kunnen aantonen. Wij hebben gekozen voor een bankgarantie bij de ABN AMRO en hebben onze aanvraag (aanvraag,kopie van PP en kentekenbewijs en bankgarantie) reeds aangetekend naar de ADAC verzonden (Westpark 8, 81373 Munchen).
Wij zullen 4 weken voor vertrek het Carnet thuis ontvangen.

Internationaal rijbewijs
Het internationaal rijbewijs heeft binnen de EU geen betekenis, maar buiten de EU is het voor sommige landen vereist als je daar als niet-ingezetene bij een tijdelijk bezoek een voertuig wil besturen. Een internationaal rijbewijs is een vertaling van je rijbewijs in meerdere talen. Zorg er wel voor dat jenaast het internationale rijbewijs altijd je geldige Nederlandse rijbewijs bij je hebt. Het Internationaal Rijbewijs is1 jaar geldig en bij iedere ANWB-winkel te koop voor € 15,95. Voor de aanvraag dien je je Nederlandse rijbewijs en een recente pasfoto mee te nemen.

Visa Card (beste koop volgens de Consumentenbond december 2010)
Geld opnemen met de visakaart isgoedkoper dan met je gewone bankpas.

Voor meer informatie zie www.anwb.nl.

Digitaal archief
Het is handig dat jekopieën van al je belangrijke documenten (paspoort, rijbewijs, verzekeringspas, etc.) scant en opslaat in een digitaal archief op je computer, bijv. in de inbox van je hotmail. Tevens kun je een bestandje maken met allerlei belangrijke telefoonnummers en adressen en deze hier ook in opslaan.

Wij maken tevens gebruik van de Standby Service van de ABN AMRO. Hiermee ben je verzekerd van snelle assistentie bij diefstal of verlies van reisdocumenten of bankpassen in het buitenland. Je kunt namelijk al je bankpassen, creditcards, identiteitsbewijzen, mobiele telefoons (prepaidtoestellen uitgezonderd) en andere waardevolle zaken registreren. Hierdoor kan de ABN alles makkelijk in één keer voor je regelen als er iets misgaat, zie ABN AMRO.

Medisch

Huisarts / Tandarts
Wij zullenvlak voor vertreknog een extra bezoekje aan beide artsen te brengen. Dit om ze op de hoogte te brengen van onze plannen én veel belangrijker voor een uitgebreide check-up en waar nodig advies en/ofuitschrijvenvan bep. recepten (denk aan bijv. antibiotica) en grote hoeveelheid van de medicijnen die wij al gebruiken.

Vaccinaties
8 weken voor vertrek zullen wij een afspraak maken bij de GGD te Amsterdam. Aangezien wij beiden al zijn ingeënt tegen Hepatitis A, B en DTPblijven deze kosten ons bespaart. Wel moeten webeiden een vaccinatie voorbuiktyfus, want de vaccinatie die wij reeds hiervoor hebben is maar 2 jaar werkzaam en verloopt voor ons bijna. Wendy moet ook tegen de gele koorts worden gevaccineerd (deze vaccinatie isin een aantal landen van Afrika zelfs verplicht).

Ook wordt een vaccinatie tegen Rabiës aangeraden. Deze vaccinatie kun je ook in het tropencentrum van het AMC halen en scheelt je (mits je met z’n tweeën heengaat) zo 25 euro per vaccinatie en aangezien je er 3 nodig hebt… tel uit je winst!

Malaria profylaxe
Hierover laten wij ons t.z.t. uitgebreid informeren door de GGD.
What’s it gonna be?? Malarone / Lariam…??

Hepatitis A
Je moet je bij voorkeurminimaal tweeweken van te voren voor hepatitis A laten vaccineren, maar zelfs als je het op de dag van vertrek krijgt is het nog zinvol.
De beschermingsduur is afhankelijk van het merk vaccin: voor Havrix en Epaxal één jaar, voor Avaxim drie jaar. Als je de hepatitis A injectie na zes tot twaalf maanden herhaalt, ben je 25 jaar beschermd. De bescherming is ook 25 jaarals je jarenna de eerste hepatitis A inenting je tweede haalt.

Hepatitis B
Hepatitis B vaccinatie heb je vooreen gewone reis heb je meestal niet nodig. Voor veel landen geldt het advies om je bij een verblijf van langer dan 3 maanden wel te laten vaccineren. Je krijgtin dat geval drie injecties met tussenpozen van `1 en 6 maanden. De bescherming is in principe levenslang.
Je moet bij voorkeur 7 maanden voor vertrek met de hepatitis B vaccinaties beginnen, want dan kun je ze alle 3 nog toegediend krijgen. Het is ook mogelijk om je op kortere termijn te laten inenten. Je krijgt dan in 3 weken tijd 3 injecties. De bescherming is is in dat geval minder goed.

Buiktyfus
De inenting bestaat uit één prik. De beschermingsduur van het buiktyfus vaccin is 3 jaar. 70% van de mensen die de buiktyfus inenting krijgen is beschermd, de bescherming is dus beperkt.
Buiktyfus wordt veroorzaakt doorde salmonellabacterie en komt in veel tropische landen voor. De buiktyfus bacterie wordt overgebracht door slechte hygiëne; iemand die besmet is met buiktyfus scheidt de bacterie via de ontlasting uit en zo kan de salmonella bacterie bijvoorbeeld via de ongewassen handen van een hotelkok in het voedsel van de argeloze reiziger terechtkomen.
De symptomen van buiktyfus zijn hoge koorts, buikpijn, hoofdpijn en algemeen ziek zijn. Soms is er diarree, maar ook verstopping komt voor. Buiktyfus ontstaat één tot twee weken na besmetting.

Gele koorts
Je krijgt éénmaal een vaccin toegediend waarna je tien jaar beschermd bent. Als je naar een land gaat waarvaccinatie verplicht is moet je minimaal tien dagen van te voren je inenting hebben gehad.
Het gele koorts vaccin heeft wat meer bijwerkingen dan andere vaccins. Zwangeren en ouderen (> 65 jaar) hebben hier meer kans op en bij hen moet individueel bepaald worden of ze het vaccinkunnen krijgen.
Gele koorts wordt veroorzaakt door een virus dat door muggen wordt overgebracht. De muggen steken overdag (bedek je huid zoveel mogelijk en gebruik een antimuggenmiddel met DEET).
3 tot 6 dagen nadat je bent geïnfecteerd met het gele koorts virus krijg je koorts, spierpijn, hoofdpijn, koude rillingen, last vanmisselijkheiden braken. Deze fase van de ziekte duurt 3 tot 4 dagen. In 15% van de gevallen kan gele koorts een ernstig beloop krijgen. De symptomen van gele koorts zijn dan:opnieuw koorts, geelzucht, buikpijn, braken en bloedingen. De helft van de patiënten bij wie de ziekte ernstig verloopt overlijdt eraan.

Rabiës (hondsdolheid)
Rabiësis een dodelijke ziekte die wordt overgebracht door honden, vleermuizen, vossen en apen. Je kunt het oplopen door beten van deze dieren, maar ook door likken of krabben. De rabiës inenting wordt aanbevolen als je meer dan 3 maanden naar een land gaat waar de ziekte voorkomt.
Je krijgt 3 injecties, met 1 week tussen de eerste twee en 2 tot 3 weken tussende tweede ende derde injectie. De vaccinatie geeft in zeldzame gevallen aanleiding tot een allergische reactie die tot 3 weken na de vaccinatie kan optreden. Daarom is het verstandig om minimaal 8 weken van te voren je eerste vaccin te halen. Als je na de laatste injectie dan een allergische reactie krijgt, kun je die in Nederland nog laten behandelen. Als je een serie van 3 vaccins hebt gehad, ben je 2 jaar beschermd.

Cholerastempel(je hoeft je dus niet daadwerkelijk in te laten enten)
In geen enkel land is er een officiële verplichting om ingeënt te zijn tegen cholera. Toch wordt er somsgevraagd naar een cholerastempel, een stempel in je vaccinatieboekje die voorkomt dat je bij de grensposten problemen krijgt.
Een cholerastempel is 6 maanden ”geldig” (zorg er dus voor dat je 2 stempels hebt als je een jaar weg gaat), omdat ook het vaccin tegen cholera 6 maanden geldig is.
De cholerastempel is alleen voor Angola, Madagaskar en het eiland Zanzibar (in Tanzania) verplicht. In andere landen hoef je alleen een cholerastempel te halen als je afgelegen grensposten overgaat.

Apparatuur

Laptop(s)
Voor onze reis naar Argentinië hebben wij een mini-laptop aangeschaft en deze gaat natuurlijk ook mee op deze reis, zodat we onderweg gemakkelijk onze reisverslagen kunnen typen. Tevens nemen we onze “gewone” laptop mee omdat we hier cd’s mee kunnen branden en dat is wel handig voor de waarschijnlijk vele foto’s die wij gaan maken. Zo kunnen we zo nu en dan wat foto’s op cd branden en deze evt. (als backup) naar huis sturen.

Fotocamera
Onze trouwe Canon digitale camera én onze kleine onderwatercamera gaan natuurlijk ook gewoon weer mee, inclusief de nodige geheugenkaartjes.

Mobiele telefoon
Onze abonnementen zetten we om in prepaid en we zijn van plan lokale simmetjes aan te schaffen om de kosten van het bellen zoveel mogelijk te beperken.

Walkie Talkie’s
Mochten we afzonderlijk van elkaar iets moeten doen, bijv. bij de grensovergang dan is het wel prettig om nog in verbinding met elkaar te kunnen staan mbv de walkie talkies. Ook in het geval van in kolonne rijden is het fijn dat je contact kunt hebben met je voorganger.

Satelliettelefoon Motorola 9505
Via Ebay hebben wij een tweedehands satelliettelefoon gekocht. Toen wij vervolgens op zoek gingen naar een simkaart voor de telefoon kwamen wij bij een man van Irridium terecht. Deze adviseerde ons even bij hem langs te komen, want het gebeurt vaak dat satelliettelefoons die via ebay worden verkocht op een zgn. zwarte lijst staan enworden geblokkeerd. Wij zijn dus maar gauwlangsgegaan en gelukkig doet onze telefoon het!! Waarschijnlijk kopen wij tegen de tijd dat wij weggaan een zgn. Afrika simkaart die 12 maanden geldig is.

Garmin Zûmo 550
Via marktplaats hebben wij dit navigatiesysteem aangeschaft. Deze navigatie werkt o.a. op waypoints en dat is wel zogemakkelijkin een land als Afrika.Omdat de Garmin veelal op de motor wordt gebruikt is deze tegen alle weersomstandigheden opgewassen en dus stof- en waterdicht!

Autoradio met usb-aansluiting
Wij hebben gekozen voor een radio met usb-aansluiting omdat wij veelal op onverharde wegen zullen rijden en een usb-aansluiting veel minder gevoelig is voor gestuiter en stof dan een cd-speler. Daar komt bij dat je op een usb veel meer muziek kwijt kunt en hoef je niet stapels cd’s mee te nemen.

Paklijst

Begin op tijd met het verzamelen, scheeltje je een enorme kostenpost in een keer. Doe het geleidelijk, doet het ook minder zeer in je portemonnee.

Apparatuur:

- Satelliettelefoon Iridium Motorola:
ook al lees je veel dat ‘men’ hem uiteindelijk niet heeft hoeven gebruiken,
vinden wij het idee ‘overal’ te kunnen bellen toch wel heel prettig!
- Garmin Zumo 550 navigatie
-Pioneer autoradio met usb-aansluiting
-laptops &fotocamera’s
- Walkie talkie’s
- usb-sticks + CD-roms(back-up voor de foto’s)
- batterij oplader & oplaadbare batterijen
kompas

Kampeerartikelen:
- Coleman 3-pits benzinegasfornuis + div. reserve-onderdelen
- comfortabele lichtgewicht campingstoelen (Redwood Outdoor Cypress Ergo)
HEEL belangrijk is het om goede stoelen aan te schaffen, je zit hier tenslotte
een heel jaar op!!
- mummyslaapzakken Coleman
- 7-delige camping pannenset Tefal
- diverse keukenspullen
- campingtafel
- wollen kleed (voor als het echt heel koud is ‘s nachts…)

Medicatie / verzorging:

- Care plus first aid kit adventurer (incl. infuusnaalden, spuiten, hechtdraad, etc.)
-deet lotion + spray
- azaron stick (haalt de jeuk weg bij muggenbeten)
- tekenpen
- immodium smelttabletten (bij diarree)
- ORS zoutoplossing (bij extreem vochtverlies)
- thermometer
- ibuprofen
- paracetamol
- sneldrogende handdoeken
- desinfectie handgel
- calendulan creme (bij (zon)verbranding)
- neusspray
- oordruppels
- brand- en schaafwonden zalfpleisters
- tondeuse (John heeft vanaf nu zijn eigen huiskapper )
- uribags (urinaal welke lekvrij af te sluiten is zodat je hem op een later moment
kunt legen, ideaal voor als je in een tent slaapt en er ‘s nachts niet uit wilt/durft!)

Overig:
- stabilisatieblokken auto
- bandenspanningsmeter
- multimeter
- 2 benzine jerrycans
- geïmpregneerde 2-pers. klamboe
- reisnaaisetje
- biotex (om mee te wassen en handig bij infecties…)
- Maglight
- hoofdlampen
- verrekijker

Boeken/gidsen:

- Lonelyplanet Africa
- Lonelyplanet Africa Healthy travel
- Dwars door Afrika (reisverslag met praktische info voor onderweg)
- Het SAS survival handboek
- Taalgids Frans
- div. pocketboeken

Landkaarten:

-Michelin 741 Noordwest Afrika
- Michelin 745 Noordoost Afrika
- Michelin 746 Centraal & Zuid Afrika

Neem eens een kijkje op www.ikgaopreis.nl, www.kampeerwinkel.nlen/ofwww.qvist.nl op deze sites vind je zo’n beetje alles op kampeer- en outdoorgebied.

Landeninformatie

Het Ministerie van Buitenlandse zaken geeft duidelijke reisadviezen, ziewww.minbuza.nl.

Kijk voor meer reisinformatie ook eens op de website www.wijsopreis.nl of op www.wereldreis.net

Wat doet de ambassade of het consulaat?

- Een nooddocument, of laissez-passer, regelen als je paspoort of reisdocument kwijt is of gestolen.
- Adviseren over geld overmaken vanuit Nederland, bijv. wanneer je creditcard of bankpas gestolen is.
- De Nederlandse ambassade kan je in contact brengen met een plaatselijke advocaat of arts.
- Bij opsporen van vermiste personen onderhoudt de ambassade of het consulaat contacten met de lokale autoriteiten. – Mocht je in aanraking komen met politie en/of justitie, sta er dan op dat de Nederlandse vertegenwoordiging op de hoogte wordt gesteld. Het ministerie van Buitenlandse Zaken kan bemiddelen en communiceren met je familie, maar kan niet ingrijpen om je uit de gevangenis te halen.

Voor een lijstmet alle ambassadesin Afrika klik op: ambassades